Het gaat zo te zien om stroom, spanning, weerstand en doorbranden. Een paar dagen geleden al raakte de dynamo van de hoofdmotor geheel van slag; die begon 35 volt af te leveren in plaats van 24 tot 27. We hebben hem dus losgekoppeld, en maken sindsdien stroom met de losstaande generator. Die stuurt 220 volt naar de omvormer, die er 24 volt acculading van maakt. Maar ook dat hield gisteren ineens op. Gelukkig hebben we nog een tweede, oudere en minder krachtige omvormer, dus die hebben we uit zijn pensioen teruggehaald.
Intussen ging Rob met zijn technische EHBO-spullen aan de slag. Vreemd, de generator levert wel zijn 220 maar het komt niet aan bij de omvormer. Het probleem zit dus onderweg, maar waar lopen de kabels? Dan bedenkt hij dat hij die ochtend iets vreemds heeft gezien in de motorkamer, een stekker die in de stekkerdoos was vastgesmolten. Zou dat het zijn?
Het was het.
Het is ook de zoveelste keer dat we slordig vastgezette stroomdraden aan boord aantreffen. Nog eventjes kunnen we zeggen dat het onze schuld niet is, want het kwam met de inventaris van het schip mee. Maar als er problemen komen, heeft niemand daar wat aan. Dus het hele stroomsysteem moet komende winter maar eens op de schop.
Neuhaus |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten